Kolik náhody patří do her?

Představte si tatínka, šachového velmistra s IQ 158, jak hraje Člověče se svým tříletým synem. Kdo asi vyhraje? Předpokládáme při tom, že tatínek nenechá synka vyhrát a že syn zná pravidla hry. Asi řeknete, že pravděpodobněji vyhraje tatínek. Kolikrát by ale vyhrál, kdyby hráli každý den jednu hru po dobu 100 dní? Pokud hru znáte, tak jistě chápete, že otec nevyhraje ve všech sto případech, i když svého protihráče po intelektuální stránce vysoce převyšuje. Vyhraje v 70? 60? A bylo by tak překvapující, kdyby vyhrál jen ve 40?
balíček karet
Čím méně ovlivní schopnosti hráčů výsledek hry, tím větší má daná hra podíl náhody. Snad mi dáte za pravdu, že u Člověče je podíl náhody velmi vysoký. Často se totiž stává, že hráč na tahu má k dispozici jen jednu možnost a nemá tedy na výběr. Stoprocentně o náhodě ale tato hra také není, protože občas na výběr má. Příkladem hry, která je jen o náhodě, je Válka, jež spočívá v tom, že hráči současně otáčejí karty, každý ze svého balíčku, a kdo má nejvyšší hodnotu, získá karty ostatních. Tuto hru by klidně mohly hrát poměrně jednoduché robotické ruce, které jen otáčejí karty.
Na druhé straně spektra náhodnosti jsou šachy nebo piškvorky. V těchto hrách náhoda nefiguruje – jde v nich jen o schopnosti hráčů. Moderní deskové hry jsou pak většinou někdy mezi těmito extrémy. Jaká je ale ideální míra náhody? Hry hodně o náhodě nebývají tak zábavné, protože se v nich nedá taktizovat, zlepšovat se a bývají primitivní, tedy vhodné pro nejmladší děti. Na druhou stranu, hru s nulovým podílem náhody spolu těžko mohou hrát hráči na různé úrovni. Slabší nemají šanci silnější porazit a silnější nemají ve slabších soupeře. V nejhorším případě si hru tedy neužije ani jedna ze skupin hráčů.
šest kostek
Jaká je tedy odpověď? Šalamounská odpověď je, že všechny možné podíly náhody mají své místo na trhu. Je ale potřeba si uvědomit, že v moderních deskovkách nejde jen o to porazit soupeře, ale i o to něco vybudovat. Proto se přikláním ke hrám s nižším podílem náhody, ale ne s nulovým, protože trocha náhody přinese hodně variability.